Friday, September 19, 2008

Amerika oh Amerika

Sejak kebelakangn ini, pasaran saham Amerika mengalami kemerosotan ekoran daripada kerugian yang ditanggung oleh syarikat-syarikat kewangan negara tersebut. Pada ketika ini, masyarakat dunia akan dapat melihat kebijakan Amerika sebagai kuasa utama dari aspek ekonomi dunia untuk mengatasi masalah kejatuhan pasaran kewangan terbesar sejak kemelesetan ekonomi 1930-an.

Beberapa syarikat kewangan seperti American International Group (AIG), Bank Merril Lynch, Fannie Mae dan Freddie Mac dilihat berpotensi untuk muflis. Namun demikian, Amerika telah menyelamatkan beberapa syarikat kewangan yang dilihat mampu memberi impak yang besar kepada peningkatan semula pasaran kewangan negara tersebut serta mampu memberikan imej yang baik kepada negara lain. Pelaburan besar perlu dilakukan oleh Amerika untuk tujuan tersebut.

Persoalan sama ada Amerika mampu untuk menangani masalah tersebut banyak berkisar kepada kebijakan Bush dalam tempoh terakhirnya sebagai presiden untuk mengurus sistem kewangan negara berkenaan. Apakah akan ada propaganda atau konflik luar yang akan menjadi tumpuan Amerika bagi mengalihkan tumpuan kepada permasalahan tersebut? Sudah pasti, tidak lain dan tidak bukan adalah fokus kepada Negara-negara Islam terutamanya dalam isu Iran serta isu Georgia sebagai galang gantinya. Inilah isu yang akan digunakan oleh calon presiden andai isu tersebut masih menemui jalan buntu. Setiap negara harus berwaspada kepada keadaan tersebut kerana pada bila-bila masa Amerika boleh mengalihkan tumpuan dengan mengaitkan masalah di negara lain.

2 comments: