Sunday, September 14, 2008

Kuasa Arab Dalam Arena Bola Sepak

Kekalahan Manchester City kepada Chelsea membuktikan kuasa wang masih belum mampu untuk menandingi kekuatan taktikal yang dimiliki oleh 'Big Phil'. Barisan pemain Chelsea berjaya menunjukkan permainan berkualiti walaupun beraksi dengan 10 orang pemain setelah John Terry dibuang padang kerana dihadiahkan kad merah pada separuh masa kedua permainan.

Kekuatan kewangan yang dimiliki oleh Dr. Sulaiman Al-Fahim belum mampu memberikan tekanan terhadap 'kekuatan' dan 'pengaruh' Roman Abrahamovich untuk menjadi kuasa baru. Walaupun pernah mengeluarkan kenyataan untuk memikat beberapa bintang dunia seperti Kaka, Cristiano Ronaldo, Lionel Messi, Fernando Torres dan Cecs Fabregas namun keupayaan pemilik Syarikat Abu Dhabi United Group tersebut masih lagi diragui kerana kombinasi pemain tersebut adalah berbeza-beza ditambah dengan pendekatan permainan yang diterapkan oleh Mark Hughes yang lebih kepada corak bertahan.

Akan tetapi, sesuatu yang pasti dan telah berlaku kini ialah dalam apa jua keadaan kita tidak akan hanya melihat sesuatu sebagai unipolar, bipolar ataupun tripolar tetapi segala-galanya adalah multipolar.Jika dahulu kita hanya dihidangkan dengan kuasa-kuasa dari negara-negara barat, namun Dr. Sulaiman membuktikan negara-negara Arab berkeupayaan untuk memberikan saingan dalam bentuk ekonomi kepada kepada kuasa-kuasa yang sedia ada.

Menjawab kepada persoalan adakah keadaan tersebut berkekalan,saya menjangkakan akan muncul lebih banyak kuasa-kuasa baru dalam menjana kekayaan ekonomi kepada kelab-kelab EPL pada masa akan datang dan tidak keterlaluan andai saya mengatakan suatu hari nanti kuasa-kuasa arab akan menguasai pentas bola sepak dunia dari aspek penjana ekonomi kepada kelab-kelab tersebut.

1 comment:

Jong said...

Salam
Artikel ini sangat menarik, harap dapat diulas lanjut.
Wassalam.