Sunday, September 14, 2008

Tentang Politik & Histori

Ada kegemaran baharu, bersahur dan membaca. Dan pagi ini saya membaca idea Geoffrey Ponton dan Peter Gill, Introduction to Politics, di halaman 6:

Politics is closely related to many other fields of knowledge, for example, economics (material relationship), sociology (social relationship), geography (the spatial dimension) and history (the temporal dimension).

Kata mereka lagi, politik ialah mengenai ‘kuasa memerintah manusia’ dan hubungan sosial . Hujah mereka juga mengingatkan, yang politik amat rapat dengan pelbagai bidang ilmu lain termasuk sejarah.

Politik dan sejarah tidak terpisah. Sesuatu sejarah negara misalnya sering memberi implikasi politik. Nah, ini harus menjelaskan bahawa apabila kita bercakap atau menuntut, atau mengoyakkan apa-apa lembar sejarah, mahupun foto; sejarah dan politik itu amat akrab. Kerana itu berhati-hatilah mempertikaikan politik, atau menyentuh sejarah. Hatta hal yang kelihatan kecil seperti abjad dan tulisan. Kesan politiknya luar biasa. Begitu juga, penuh cermatlah tatkala menggores politik kerana ia mungkin mencederakan sejarah.

Kerana itu, saya percaya, dengan rendah diri - untuk seniman yang ingin merenung semula sejarah dalam karyanya, jika ia terpisah dari politik maka ia sia-sia. Juga jika ia bercita-cita menggarap politik dalam seninya tanpa mengetahui sejarah maka ia kebodohan.

Artikel ringkas di atas diambil dari blog
Faisal Tehrani.
* Foto dari blog
Jawapan Cinta.

No comments: