Tuesday, September 16, 2008

Ledakan Realism

Masih lagi terkenangkan bagaimana campur tangan yang cuba dilakukan oleh Amerika ke atas negara ini, saya mula mencari apakah benar bahawa negara tersebut dalam usaha untuk memperjuangkan demokrasi atau apa mungkin, ada maksud tersirat yang dibawa bersama ideologi tersebut yang diperjuangkan sejak era Perang Dingin lagi?

Persoalan tersebut terus bermain difikiran saya. Lalu saya teringat seorang penulis yang sering menulis mengenai dasar luar Amerika iaitu Profesor Cliff Staten dan salah satu makalah yang sangat mengujakan ialah U.S Foreign Policy Since World War 2. Dalam tulisan tersebut, beliau sendiri mengatakan bahawa pendekatan dasar luar Amerika selepas keluar dari orientasi Isolasinya ialah bersifat Idealis yang dipopularkan oleh Woodrow Wilson (Wilsonism). Namun, beban yang diterima semasa Perang Dunia Ke-2 bagi membantu negara-negara Eropah dalam perang tersebut telah membawa kepada kegagalan pendekatan tersebut untuk terus berkembang.

Sejak itu, Amerika mula mempraktikkan pendekatan Realis yang mengutamakan aspek kuasa, kepentingan nasional dan kewujudan satu entiti dalam menstabilkan keadaan dunia yang dianggap berada dalam keadaan anarki dalam pembentukkan dasar luarnya. Menurut ramai sarjana, faktor tersebut yang memainkan peranan besar dalam menjadikan Amerika Syarikat sebagai sebuah kuasa yang bukan sahaja bertaraf Super Power tetapi juga Hyper Power.

Menyentuh kembali isu penglibatan Amerika dalam kes Malaysia, saya tetap berpegang kepada prinsip bahawa kepentingan nasional negara Amerika masih menjadi perkara pokok. Selepas pengunduran Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri, Amerika sedar inilah masa terbaik dalam menguasai Malaysia dari aspek politik tambahan pula dengan situasi politik negara yang semakin meruncing, mudah bagi Amerika melempiaskan keinginan mereka.

Kini, segalanya amat bergantung kepada sejauhmanakah perubahan kuasa berlaku dalam sistem pemerintahan Malaysia. Andai berlakunya lakaran sejarah baru pada 16 September 2008, saya dapat merasakan pendekatan Realis Amerika akan bertapak di negara tercinta ini. Tepuk dada, tanyalah minda.

2 comments:

Unknown said...

huhuhu gerun tu...jgn lah terjadi..Amin..

Wan Didgeridoo said...

kalau taknak jadi mcm tu...belajar la untuk bina jati diri bangsa yang kuat dalam diri.