Tuesday, September 1, 2009

Konflik terbaru Malaysia-Indonesia

‘Malaysia itu memang pencuri dan kurang ajar,”-Berkisar kepada "pemilik" sebenar tarian pundet.

Apakah perasaan rakyat negara ini apabila perkataan tersebut keluar dari mulut rakyat negara jiran yang selama ini mempunyai kesamaan dari segi budaya dan tata hidup dengan penduduk negara ini.?

Mungkin sentimen "sensiviti" tersebut masih belum benar-benar wujud dalam kebanyakkan hati rakyat negara Indonesia sehinggakan terpaculnya ayat-ayat sedemikian yang jika dilihat dari kontek hubungan antarabangsa boleh mengeruhkan lagi perasaan curiga antara kedua-dua negara yang telah cuba dijernihkan selepas era pemerintahan Sukarno.

Sebagai rakyat negara yang berdaulat, kenyataan tersebut benar-benar melukakan hati saya. Bahkan saya amat yakin seluruh rakyat negara ini tersinggung ekoran daripada kenyataan tersebut. Situasi ini, saya percaya akan mewujudkan perasaan tidak puas hati dikalangan rakyat negara ini terhadap rakyata Indonesia di negara ini. Seterusnya akan mewujudkan konflik antara kedua-duanya.

Langkah sewajarnya yang perlu diambil ialah dengan mengadakan permohonan maaf secara terbuka terhadap kerajaan dan rakyat negara ini. Selain itu juga, penyekatan kebebasan di Indonesia daripada membuat kenyataan secara terbuka juga perlu dilakukan bagi mengelak perkara sedemikian berlaku lagi. Kedutaan Indonesia di negara in juga perlu memainkan peranan yang lebih proaktif dengan mengadakan "talk" secara terbuka dalam usaha untuk menjernihkan keadaan ini. Signifikannya ialah untuk mengelakkan perkara ini diputarbelitkan oleh pihak tidak bertanggungjawab bagi kepentingan peribadi masing-masing.

Saya amat berharap langkah ini akan dapat membawa hubungan Malaysia-Indonesia kepada keadaan asal agar kerjasama yang sedia terjalin melalui ASEAN akan diperkukuhkan lagi

1 comment:

malarvilimeganathan said...

"our constitution is called democracy because power is in the hands not of the few, but of the many"~funeral oration of Pericles~