Sunday, August 30, 2009

SALAM MERDEKA!!!!!

Sudah lama saya tidak menitipkan coretan di ruangan ini. Rasanya terlalu banyak untuk dituliskan di sini tetapi cukuplah sekadar kita berkongsi tentang kemerdekaan. Tambahan pula dalam "mood" kemerdekaan yang bakal mengunjung tiba dalam tempoh masa kurang dari 24 jam ini, mungkin ramai yang telah menyiapkan beberapa program bagi meraikan sambutan tersebut. Walaupun tampuk kepimpinan negara bertukar tangan, namun kemerdekaan tetap juga menjengah tiba, namun saya sendiri tertanya-tanya apalah erti kemerdekaan andai bangsanya masih terjajah mindanya. Tidak mengenal erti kemerdekaan yang sebenarnya dengan begitu jelas.

Apabila berbicara mengenai kemerdekaan, saya tertarik kepada prinsip yang ditanamkan oleh pemimpin negara India kepada rakyatnya. Saya tidak menafikan India juga merupakan antara negara yang mempunyai masalah korup yang paling tinggi tapi kita dapat melihat kesatuan dalam negara tersebut melalui keinginan bangsanya untuk maju. Saya percaya, bukan saya seorang sahaja yang melihat keadaan ini bahkan ramai lagi yang mengertikannya. Mereka (rakyat India) berjaya menguasai keilmuan dalam bidang perkomputeran, sehinggakan negara maju seperti AS menawarkan peluang kepada pelajar-pelajar India peluang pekerjaan di negara Uncle Sam tersebut disebabkan oleh kepakaran yang dimiliki oleh intelektual bangsa India.

Saya juga tertarik dengan sebuah filem Hindi yang ditayangkan yang berjudul Tango Charlie. Filem tersebut benar-benar mengesankan saya dalam mencari pengertian tentang kemerdekaan. Naskah yang berkisar kepada straregi peperangan yang diselitkan dengan semangat "Jai Hind". Bukan saya ingin menerangkan kiblat kemerdekaan saya adalah negara tersebut. Cuma saya ingin berkongsi bagaimana kita perlu melihat dan mencerna erti kemerdekaan yang diterapkan oleh bangsa-bangsa yang kian maju. Agar dapat kita mengekalkan kemerdekaan yang ada pada hari ini.

Saya berharap konsep 1Malaysia yang di war-warkan oleh kerajaan negara ini akan benar-benar diaplikasi. Bukan sekadar untuk kepentingan politik sahaja. Andai konsep ini dapat diaplikasi walaupun secara tidak menyeluruh, saya sangat percaya bahawa kemerdekaan yang kita peroleh sejak 50 tahun lalu akan terus kekal. SALAM KEMERDEKAAN DAR ANAK NEGARA MALAYSIA MERDEKA-WAN DIDGERIDOO..


No comments: