Sunday, September 6, 2009

Cerita Kedai Kopi

"Cerita kedai kopi, cerita kedai kopi" kedengaran lirik tersebut sedang berkemundang dari "awek" kesayangan aku yang aku beri nama Didgeridoo Jr. Ada kritikan yang dilemparkan, terhadap siapa, berkenaan apa, aku pun tidak begitu pasti.

Namun aku percaya lagu ini adalah dari bayangan praxis yang di bawa oleh Ludwig Wittgenstein seorang ahli falsafah Jerman yang mengetengahkan idea tersebut (praxis) dalam makalah beliau Remarks on Colour. Menurut Ludwig, melalui pendekatan praxis, publik berupaya mengesani satira yang tersirat dalam lagu tersebut melalui beberapa lapis makna.

Selalunya, kritikal tersebut adalah berkaitan dengan situasi politik atau juga berkenaan pemain-pemain politikus (political players). Malique juga mengekstradisi tentang sesetengah orang bawahan yang menjadikan sesebuah cerita lebih sensasi di kedai kopi dalam lagu beliau ini dan peranan mereka yang masih lagi sibuk mengambil tahu hal orang lain berbanding rakyat negara maju yang menjadikan "kedai kopi" untuk meningkatkan atau membincangkan berkenaan intelektualiti.

Aku masih lagi teringat kata-kata sorang sahabat aku, lagu, filem, teater, atau penulisan hanya akan berjaya seandainya mereka menyelitkan unsur-unsur sejarah, agama, dan politik dalam sekalian medium seni tersebut. Itulah yang kini sedang dipraktikkan oleh kebanyakkan oleh pembikin filem, penulis lirik, dan penulis dalam setiap karya mereka. Dan disebabkan itu juga, karya-karya mereka begitu laris kerana memegang idea intelektualliti berbanding kebanyakkan filem, buku, dan lagu yang berkiblatkan cinta melankolia sebagai subjek utama.

Buat Malique, tahniah. Seandainya ada lebih ramai lagi yang lahir seperti beliau, dunia seni di negara ini tidak akan pernah suram.


No comments: