Monday, April 6, 2009

Al-Fatihah...

Menjelmanya tahun 2009 telah membawa seribu kepahitan dalam hidup ini. Bermula dengan pemergian seorang sahabat yang menyaksikan diri ini membesar bersama menyambut panggilan pencipta-NYA amat memilukan. Hanya doa dapat aku kirimkan kepada arwah semoga ditempatkan bersama insan-insan soleh.

Belum kering airmata dipipi, sekali lagi diri ini dikejutkan dengan pemergian arwah opah tercinta. Insan teristimewa yang membesarkan aku di usia 4 tahun pergi meninggalkan aku buat selamanya. Belum sempat budi arwah aku balas, arwah telah dijemput kekasih sejatinya. Terkenang kembali aku disaat aku dijaga oleh arwah, kenakalan aku membuatkan arwah sering menggunakan use of force untuk menjadikan aku manusia. Rotan, penyangkut baju, serta batang ubi sudah lali bagi tubuh aku ini. Akulah cucunya yang paling degil ketika itu.

Kenakalan aku tetap berterusan ketika aku mengambil kelas puisi yang diajar oleh arwah Zubir Ali, seorang tokoh seni di negara ini. Saat aku mengikuti pengajaran arwah, aku sering menjadi penentang kepada pendapat-pendapat arwah sehinggakan kelas menjadi seakan dewan parlimen yang sedang bersidang dengan hujah masing-masing bagi mempertahankan idea yang diketengahkan. Namun, tidak pernah disangka, 'perdebatan' yang sering berlaku membawa aku semakin akrab bersama arwah. Semasa hari terakhir kelas tersebut, arwah mengajak aku keluar minum sambil bertukar-tukar pendapat. Arwah yang tidak pernah lekang dengan senyuman, dan idea bernas sering menasihati aku. Kini arwah telah pergi meninggakan kehidupan duniawi menghadap Allah yang maha Esa.

Kini aku masih terkenangkan insan-insan tersebut dalam setiap saat kehidupan yang kujalani ini. Hanya doa yang dapat kukirimkan bersama mereka semoga mereka akan ditempatkan bersama-sama insan yang soleh dan solehah, InsyaAllah.


No comments: